چگونه بلاگ مینویسم؟

Posted by vahid on March 22, 2022

مدت زیادیه که دوست داشتم یک بلاگ با محتواهای جدید به صورت منظم داشته باشم که چند بار شروع کردم اما به دلیل مشغله های مختلف پیوستگی پیدا نکرد. اما حالا یک استراتژی جدید برای نوشتن وبلاگ در نظر گرفتم که فکر میکنم به قول معروف sustainable باشد. که شرح این استراتژی موضوع این پست هست.


اول از همه لیستی از موضوعاتی که برایم جالب است یا میخواهم بیشتر یاد بگیرم و یا فکر میکنم در موردشان حرفی برای گفتن دارم را آماده دارم که اولویت بندی شده هم هستند. این اولویت هم بر اساس پروژه ای که در دست اجرا دارم ممکن است بالا یا پایین شود.


سپس یک نمای کلی از مواردی که میخواهم در موردشان صحبت کنم، یا سوالاتی که به ذهن خودم میرسد در مورد موضوعی که میخواهم یاد بگیرم یا مطرح کنم را می‌نویسم.


تا اینجا یک لیست موضوع دارم و در مورد هر موضوع هم یک سری زیر موضوع، واژگان کلیدی و سوالات درباره آن موضوع، حالا وقت تحقیق و به دست آوردن اطلاعات در مورد هر کدام از زیر موضوع ها و کلمات کلیدیست. که با جستجو در اینترنت و معمولن محتوای انگلیسی کامل میشود. سپس آنها را به زبان خودم بازنویسی میکنم. (زبان خودم مجموعه ای است دانسته ها  و ندانسته های من) و این میشود یک پست بلاگ من و بعد از چند بازخوانی و ویرایش در این مرحله بلاگ را منتشر میکنم.


بعد از آنکه مثلن در مورد چیزی که میخواستم یاد بگیریم نوشتم و پس از کسب تجربه عملی با آن موضوع و استفاده آن در عمل برمیگردم و تجربه خودم را هم به آن اضافه میکنم تا هم یادآوری برای خودم باشد هم غنای مطلب بالاتر رود. و همینطور بلاگ بعد.


مثلن در مورد این بلاگ کلمات کلیدی من برای نوشتن این موارد بوده اند:

نحوه نوشتن، انواع موضوعات، موضوعاتی که میخواهم یاد بگیرم، موضوعاتی که فکرم میکنم در موردشان ایده و نظر دارم، بلاگهای بعدی رو چطور بنویسم؟، نقشه راه، فارسی و انگلیسی، اورجینال، چرا مینویسم؟

اما چرا مینویسم؟ چند وقت پیش ویدیویی را در یوتیوب دیدم در مورد اهمیت نوشتن که بیان میکرد که ما در واقع با نوشتن نحوه فکر کردن و انتقال افکارمان به دیگران را می‌آموزیم و این انتقال افکار به دیگران یکی از مهمترین مهارتهاست چرا که برای انجام هر کار مهمی نیاز به همراهی دیگران داریم و راه همراه کردن ارائه یک پروپوزال مشخص برای طرح ایده و افکارمان است. از طرفی این مهارت فقط با تمرین به دست می آید.


دلیل دیگر آن است که با وجود اهمیت نوشتن برای همه، این مسئله برای یک کارآفرین و مدیرعامل اهمیت بیشتری دارد چرا که به صورت روزانه و مکرر با این موضوع سرو کار دارد و هر روز باید کارکنان، هیئت مدیره، مشتریان، بازاریابان و سایرین را در جریان افکار و ایده ها در مورد هر طرح قرار دهد و فکر پشت هر طرح و ایده اصلی آن را به شکل موثری انتقال دهد.


مورد دیگر اینکه به صورت روزانه مینویسم و مثلن الان که در حال نوشتن این مطلب هستم، یک حداقل 10خطی برای نگارش روزانه در نظر گرفته ام که هر روز باید بنویسم. که البته از 5خط در روز شروع کردم و الان به 10 خط در روز رسیده ام و به مرور هم افزایش خواهد یافت. این باعث میشود که نوشتن به یک هدف مشخص، کوچکتر و قابل انجام تبدیل شود و بلاگ قدم به قدم پیش رفته و کامل شود.


موضوع دیگر تخصیص دادن یک زمان خاص در روز برای این کار است. یعنی هر روز سر یک ساعت خاص باید بنشینم و این وظیفه را انجام دهم که این هم زمان انجام کار را مشخص میکند که دیگر لازم نباشد منتظر باشیم تا حس نوشتن به سراغمان بیاد و بعد از یک مدت هم میتواند تبدیل به یک عادت و یک روتین شود.


موضوع دیگر این است که کدام پست و کدوم موضوع را بنویسم که علاوه بر اولویت بندی که مطرح کردم تحت تاثیر موضوعی که بیشتر ذهنم را در آن روز مشغول کرده نیز هست.


حالا اینکه یک موضوع در کجا تمام میشود هم موردی است برای خودش، مثلن الان نمیدانم کجا باید همین پست را تمام کنم. لبته این نوشته ها نیاز به ویرایش هم دارند پس در جلسات نوشتن روازنه باید ویرایش و بازخوانی هم گنجانده شوند که آن هم زمان بر است. که جدا  کردن نوشتن از ویرایش هم توصیه یک کتاب بود که الان نامش در خاطرم نیست ولی به نظر توصیه موثری است.

آیا باید هر بار که شروع به نوشتن میکنم کل مطلب نوشته شده برای آن پست را اول بخوانم بعد شروع کنم به توسعه دادنش؟ خواند کل مطلب پیش از ادائه نوشتار یک خوبی دارد که و آن اینکه چندین بار بازخوانی و ویرایش صورت میگیرد و میتواند پست بهتری را بسازد. اما اضافه کردن به متن از جایی که تمام شده هم میتواند تنوع و ایده های بیشتری را در متن فراهم کند، که البته این دومی فقط یک حدس است شاید در عمل بدین شکل نباشد و بیشتر منجر به گسستگی متن شود تا تنوع ایده های مطرح شده آن، و موجب افزایش زمان ویرایش و بازنویسی شود.


این پست هم بیشتر از اینکه انتقال تجربه باشد به نوعی نقشه راه هست برای خودم، که امیدوارم برای دیگرانی نیز که خیال راه اندازی وبلاگ را دارند یه وبلاگ زنده و منظم مفید باشد.


آموزش مقدماتی پایتون 10 آموزش مقدماتی پایتون 9 آموزش مقدماتی پایتون 8